Viden om Stress

Det første, du skal vide om stress, er, at det er helt naturligt at opleve stress i hverdagen. Det kaldes for hverdagsstress eller akut stress. Hver gang, vi oplever en situation, der stresser os, udløses der stress hormoner i vores system, og vores krop bliver belastet. Får vi restitueret og afstresset, forlader stresshormonerne igen vores krop, og vi kommer i balance.

Hvis ikke vi får afstresset, og stresshormonerne forbliver i vores krop over længere tid, bliver vi overbelastede og udvikler en mere permanent stresstilstand. Her bliver det et problem, og det er det desværre for rigtig mange. I Danmark er 35.000 mennesker sygemeldt med stress (Kilde: Det danske institut for stress).

Alle kan blive stressede, og alle kan blive syge af det. Uanset alder, arbejde og private situation. Er du en af dem, så gør noget ved det nu. Stress kan og skal behandles.

“Hvis du kan ændre dit sind, kan du ændre dit liv.”
William James.

Stressens biologi

Stress er en meget grundlæggende og livsvigtig biologisk reaktion hos både mennesker og dyr. Biologisk set hjælper stress os til at håndtere farlige eller truende situationer, for stress gør, at kroppen og hjernen kan gå fra hvile til en ekstra høj aktivitet på få sekunder.

Forestil dig en zebra, der går og græsser stille og roligt på savannen. Pludselig kommer en løve løbende imod den. Stress er den mekanisme, der på få sekunder får zebraen aktiveret, så den kan flygte. Det, der sker i kroppen, er, at stress hormonerne adrenalin og kortisol udløses. Disse hormoner sætter organismen i en slags alarmtilstand, som helt basalt sætter dyret op til kamp eller flugt og giver ekstra energi. Det er det samme, der sker i menneskets krop ved stresssituationer.

Stress er i bund og grund en meget basal overlevelsesmekanisme, der aktiverer vores krop, så vi er klar til at handle.

Stress – Er det godt eller skidt for os?

Alle oplever ind i mellem en lille stressreaktion. For eksempel hvis de er nervøse eller spændte på noget. Her opstår der fysiologisk set en lille stressreaktion i kroppen, som er fuldstændig harmløs og i situationen kan hjælpe os til at præstere mere. Stressen slipper kroppen efter kort tid. Men oplever vi gentagen eller vedvarende stress over længere tid, udsætter vi vores krop og psyke for en belastning, og her begynder det at blive usundt og i nogle tilfælde direkte farligt.

Hvis stressen er aktiveret over længere tid eller forbliver i kroppen, får det konsekvenser for vores velbefindende og helbred. Kroppen kan ikke tåle hele tiden at være i alarmberedskab uden hvile. Denne påvirkning af langtidsstress gør, at vi kommer ud af balance både fysisk og psykisk, og den kræver en indsats.
atilb