Forebyg sommerferie stress

Posted by Charlotte Bøttger on juni 30, 2017
Category: Forebyg Stress

Ferien står for døren, og ferie bør være lig med nærvær, ro og afslapning. Mange har meget travlt op til ferien. Der er arbejdsopgaver, der lige skal nås – så der er gjort “rent bord” – og man kan tage på ferie med ro i sindet. Der skal også gøres klar til ferien. Der er tøj, der skal vaskes og pakkes – måske nogle indkøb, der skal nås og har man så lige husket at

Morgenstress, nej tak!!

Posted by Charlotte Bøttger on maj 29, 2017
Category: Forebyg Stress

Vækkeuret ringer, du snoozer og snoozer én gang til. Der er så dejligt varmt under dynen. Så du snoozer måske lige én gang mere. Til sidst springer du ud af sengen, og farer rundt som en vanvittig for at blive færdig. Du kommanderer rundt med børnene, og kommer alt for sent ud af døren, med hjertet hoppende oppe i halsen, og du har sikkert også glemt

I en ofte hektisk hverdag, er det vigtigt at tænke pauser ind. Sider du og tænker, at du ikke har tid til pauser, har du helt sikkert brug for en pause. Det er en fordel at tale om pausekulturen på arbejdspladsen. Det skal være klart for alle, at det er i orden at holde pauser i løbet af dagen. Pauser er opkvikkende, de øger kreativiteten, forebygger stress og giver arbejdsglæde. Hjernen kan ikke holde til

10 gode råd mod stress

Posted by Charlotte Bøttger on februar 19, 2017
Category: Forebyg Stress
  1. Du skal være opmærksom på din krops signaler, det er vigtigt, at du lære lige præcis dine stress signaler at kende. Forestil dig at du er nervøs eller spændt på noget, det du mærker i kroppen, f.eks. uro eller hjertebanken er et signal om, at din krop er i en stresstilstand, som kræver din opmærksomhed. Læs mere
  2. Det er vigtigt, at du er fysisk aktiv. Når du

Kender du til at du har presset dig selv for hårdt og for længe?

Sætter du høje standarder for dig selv og oplever at du har svært ved at prioritere og sige fra?

Så er du ikke den eneste.

Mange mennesker der føler at det er egoistisk at fokusere på sig selv, glemmer at fokusere på egne behov. Hvis du aldrig rigtigt får sagt fra, har du til sidst ikke energi og kræfter til det du gerne vil med dit liv og du glemmer dig selv.
Dit overskud forsvinder og følelsen af at være i gang hele tiden, uden at få gjort de ting der betyder mest for dig, dræner dig for energi.

Det er vigtigt at du stopper op og tænker om det er sådanne du vil leve dit liv, eller om du har brug for at gøre noget anderledes. Det første skridt er, at du bliver bevidst om at noget skal ændres.

Du skal lære at passe godt på dig selv. Hvis ikke du passe godt på dig selv bliver det sværere at være noget for din familie og på dit arbejde. Det er vigtigt at du øver dig i at sige Nej og Pyt.

En god sætning du kan starte med at øve dig på at sige er:

“Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, men det kan jeg desværre ikke lige nu”

Ved at du lærer til at sige denne sætning, får du sagt fra på en god måde og du vil have mere tid og energi til de opgaver du allerede er i gang med.

Du skal indse at du ikke kan og skal nå alt, når du ikke kan nå alt er det vigtigt at du prioritere det vigtigste først.

Skriv de ting ned du gerne vil nå og prioritere dem. Du skal som hovedpunkt kun prioritere de 3 vigtigste ting og starte med den vigtigste af de 3 prioriteringer.
Har du en opgave der er rigtig svær at komme i gang med, er det måske den der skal have din største opmærksomhed. Når opgaven er ude af verden, er der mindre pres på dig og du vil føle mere overskud til at klare resten af opgaverne på din prioriteringsliste.

Det er vigtigt at du prioritere dig og dine behov og bruger tid på det der gør dig glad og lykkelig.
Du kan sammenligne det med et batteri der bliver tømt for strøm, hvis det ikke bliver genopladet vil det til sidst være fladt og brænde ud.
Jo flere lystbetonet oplevelser du får ind i din hverdag, jo mere strøm kommer der på dit batteri og desto større bliver dit overskud

relaxsign

Nyd julen og pak stressen væk.

Posted by Charlotte Bøttger on november 28, 2016
Category: Vær bevidst

Julen står snart for døren, med alt hvad der hører med. 

Der skal pyntes op, købes gaver, bages kager, laves konfekt, julehygge med børnene, måske en julefrokost eller to, laves julemad og sikkert også flere ting, end dem jeg har skrevet her.

Eller skal vi i virkligheden nå alle de ting? Kom ud af

Sov godt og stress af.

Posted by Charlotte Bøttger on oktober 23, 2016
Category: Søvn

Enhver, der har oplevet en nat med dårlig søvn, ved, hvordan det kan påvirke humør, koncentration og ydeevne. Det er i løbet af en god nats søvn, at din krop restituere og skabe balance i dit nervesystem, stress hormonerne bliver reduceret under din søvn. Søvn problemer er tit et tegn på at der er noget galt, og kan hænge sammen med bekymringer og stress. Når du er stresset går det ofte udover din søvn, det