Morgenstress, nej tak!!


Vækkeuret ringer, du snoozer og snoozer én gang til. Der er så dejligt varmt under dynen. Så du snoozer måske lige én gang mere.
Til sidst springer du ud af sengen, og farer rundt som en vanvittig for at blive færdig.
Du kommanderer rundt med børnene, og kommer alt for sent ud af døren, med hjertet hoppende oppe i halsen, og du har sikkert også glemt halvdelen, af det du eller børnene skulle have med.

Hvis din dag starter hektisk, og stress hormonerne raser rundt i din krop inden du kommer ud af døren. Ja – så vil din dag højst sandsynligt være præget af en indre uro og irritation.
Med stresshormoner i kroppen, bliver det sværere for dig at overskue dine opgaver, og du vil føle dig bagud.
Den dårlige samvittighed over den hektiske morgen med børnene, vil sikkert også nage dig.

Morgenen kan ofte være en hektisk affære i mange børnefamilier, og starter morgenen med kaos og stress kan det give både dig og dine børn en dårlig følelse i maven og unødige bekymringer.

Prøv at overvej jeres morgenrutiner, og sørg for at du har et godt overblik. Jo mere du kan være forberedt på og være på forkant med, jo mere overskud har du til at være tilstede og være nærværende med dine børn.

Kig på, hvad der er realistisk for dig for at få en stressfri morgen, måske du skal stå lidt før op.
Hvis du elsker at snooze, så sæt vækkeuret til at ringe lidt tidligere, så du får mulighed for at snooze.

Forbered så meget du kan aften før, og husk at inddrage børnene, de kan mere end du tror, det er også en hjælp til børnene, så de lærer at blive mere selvstændige.

Du kan have pakket taskerne, ordnet madpakkerne og fundet tøj frem om aften, også til dig selv.
Vær bevidst om jeres morgenrutiner, og erkend over for dig selv, hvordan morgenen fungerer bedst.
Lav en tidsplanlægning, husk i din tidsplanlægning at ligge lidt ekstra tid ind til eventuelle overraskelser og måske et par konflikter. Meget kan ske, og det gør der tit med børn.

Går det galt, og tidsplanen skrider, så erkend din forsinkelse. Stop op og træk vejret. Der er faktisk ingen skade sket. Informer dit arbejde om, at du bliver forsinket, og forsæt din morgen i et roligt tempo.
Du og dine børn er vigtigere end din arbejdsgiver, du hjælper hverken dig selv eller dine børn, hvis du stresser over, at du kommer for sent.

Din stress smitter, så børnene også begynder at stresse.
Du må gøre, hvad du kan for at bevare roen, tæl til 10 eller 100. Lær at sige PYT.
Du skal være opmærksom på at slippe stressen, så du alligevel får skabt en god start på dagen for dig selv og dine børn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *