10 gode råd mod stress

  1. Du skal være opmærksom på din krops signaler, det er vigtigt, at du lære lige præcis dine stress signaler at kende. Forestil dig at du er nervøs eller spændt på noget, det du mærker i kroppen, f.eks. uro eller hjertebanken er et signal om, at din krop er i en stresstilstand, som kræver din opmærksomhed. Læs mere
  2. Det er vigtigt, at du er fysisk aktiv. Når du er moderat fysisk aktiv reducere det stresshormonerne i din krop. 30 minutters daglig gåtur er nok.
  3. Når du er stresset kører din hjerne på højtryk, det er vigtigt, at du får slappet af mentalt. Du kan eventuelt lytte til noget god musik eller meditere.
  4. Søvn er ekstra vigtigt, når du er stresset. Hvis du er træt om dagen, bør du prøve at sove mere. Gå eventuelt tidligere i seng og undgå lys fra skærme 1 time før du skal sove. Læs mere
  5. Du må indse, at du ikke skal eller kan nå alt. Du skal prioritere hvad der er vigtigst for dig!! Og have fokus på dine vigtigste prioriteter.
  6. Du skal se på det positive i livet. Vender du dit fokus på det positive i livet, vil dine tanker stille og roligt følge med.
  7. Du skal passe rigtig godt på dig selv. Hvis du gerne vil være noget for andre, er dit overskud større, hvis du selv har det godt. Gør mere af det der gør dig glad. Læs mere
  8. Har du mange tanker og ting du skal huske, skal du skrive tingene ned. Din hjerne skal ikke være en database, hvor alle oplysninger skal gemmes, så vil der helt sikkert ske en eller flere “system fejl”
  9. Hvis du er i en situation, hvor du ikke selv kan gøre noget eller få hjælp fra andre, skal du lære at sige PYT. Hvorfor bruge energi på noget du alligevel ikke kan eller vil ændre.
  10. Der skal være balance i hele dit liv, du ved selv bedst hvilke område der halter.  Det specifikke område skal have din opmærksomhed, så du genvinder balancen i hele dit  liv!! Læs mere